Publikované dňa: 15.5.2024
Napísal David R. Parsons, viceprezident a senior hovorca ICEJ
Článok prebratý zo stránky: icej.org
“Hľa, vzal som ti z ruky kalich trpkosti, zvyšok z kalicha môjho hnevu; už nebudeš z neho viac piť. Ale dám ho do ruky tým, ktorí ťa trápia…“ (Izaiáš 51, 22 – 23)
Tento týždeň Izraelčania absolvovali každoročný rituál spomienky na svojich padlých hrdinov a hneď nato oslávili svoje zázračné znovuzrodenie ako národa v roku 1948. V nedeľu večer začali smútiť za svojimi padlými vo vojnách počas Jom haZicharon, národného dňa na pamiatku padlých vojakov a obetí teroru. Od minulého roka zahynulo v konfliktoch približne 766 vojakov IDF a 834 izraelských civilistov, čo predstavuje celkovo 1 600 nových strát, za ktorými treba smútiť. Väčšina z nich, samozrejme, zahynula pri masakre Hamasu 7. októbra minulého roka, ako aj v boji IDF proti Hamasu v Gaze od tohto dňa. Tieto straty ťažko doliehali na národ v pondelok večer, keď začal oslavovať 76. výročie nezávislosti, Jom Hatzmaut. Bolo tiež ťažké vyjadriť radosť zo svojho národného znovuzrodenia, keď celý Izrael stále čaká na návrat približne 130 rukojemníkov zadržiavaných v Gaze.
Osud rukojemníkov a strata blízkych sa už niekoľko mesiacov vznášajú nad Izraelom ako ťažký mrak. Túto pochmúrnu náladu len umocnil pohľad na desaťtisíce ľudí, ktorí pochodovali ulicami západných miest v bezostyšných prejavoch antisemitizmu. Univerzitné kampusy zaplavili ľavicoví agitátori, ktorí trvajú na tom, že „sionisti si nezaslúžia žiť“. Radikálni moslimovia, ktorí minulý týždeň protestovali pred súťažou Eurovízia vo Švédsku, otvorene podporovali násilníkov a vrahov z Hamasu a sľubovali: „Sinwar, nenecháme ťa zomrieť!“
Rovnako znepokojujúce je, že medzinárodné spoločenstvo práve drvivou väčšinou odhlasovalo rezolúciu Valného zhromaždenia OSN, ktorá vyzýva na okamžité uznanie palestínskeho štátu, hoci Palestínčania nespĺňajú žiadnu z podmienok na vznik štátu. Palestínska spoločnosť je ostro rozdelená medzi dve súperiace ozbrojené politické frakcie, z ktorých ani jedna skutočne nekontroluje územia, na ktoré si robia nárok. Svetoví lídri si však myslia, že udelenie oficiálnej štátnosti tomuto nešťastnému chaosu prinesie mier. Je to skôr odmena za terorizmus a prinesie len skazu pre všetkých – vrátane Palestínčanov.
To, že sa to všetko deje po masových zverstvách, ktoré spáchal Hamas 7. októbra, je skutočne znepokojujúce. Je to, akoby na mnohých ľudí na svete, vrátane tých, ktorým sme zverili vedúce funkcie, doľahlo šialenstvo alebo sa nechali jednoducho oklamať.
Či už je to poháňané ohavnými impulzami náboženského fanatizmu, rasovej nevraživosti alebo obludnými konšpiračnými teóriami, Židia sú stále obviňovaní zo všetkých nešťastí v spoločnosti a len Izrael je vyčleňovaný a kritizovaný spomedzi všetkých štátov sveta. Ľudia, ktorí počas holokaustu zažili najhoršie zverstvá v dejinách ľudstva, sú teraz zlomyseľne obviňovaní z páchania genocídy v Gaze, hoci IDF robí viac než ktorákoľvek iná armáda, aby zabránila civilným obetiam v radoch svojich nepriateľov.
Tieto globálne vlny antisemitizmu sa však vyskytli už v minulosti, vždy keď bol Izrael v posledných desaťročiach napadnutý, hoci tentoraz sa to deje s oveľa väčšou intenzitou – dokonca to naberá až neuveriteľné rozmery. A je ľahké si predstaviť, ako by to jedného dňa mohlo viesť ku konečnému globálnemu zúčtovaniu s návratom Židov do vlasti ich predkov, a najmä do Jeruzalema. Biblia jasne predpovedá takýto „spor o Sion“ posledných dní (Iz 34, 8), ktorý povedie k pokoreniu a odsúdeniu národov, a nedávne udalosti sú len predobrazom toho, ako by sa to mohlo odohrať.
Prorocké pasáže o tomto boji na konci sveta o Jeruzalem, ktorý sa vráti do židovských rúk, sú početné a zahŕňajú Žalm 2; Izaiáš 4 a 34; Joel 3,1-3; Micheáš 4; Sofoniáš 3,8; Zachariáš 12,1-9 a 14,1-4. Biblia však tiež jasne hovorí, že Boh chce v skutočnosti pritiahnuť národy do Jeruzalema na súd za ich posadnutosť zlým zaobchádzaním s Izraelom, a tento lákavý nápoj sa často opisuje ako „kalich chvenia“, ktorý Pán dá národom vypiť.
Napríklad žalm 75 hovorí o „určenom čase“, keď Boh bude súdiť celú zem (v. 2). Žalmista dodáva: „Boh je sudca: Jedného ponižuje a druhého povyšuje. Lebo v Pánovej ruke je pohár a víno je červené; je úplne namiešané a on ho vylieva; iste ho až do dna vypijú všetci bezbožníci zeme“. (Žalm 75, 7-8)
Podobne aj prorok Izaiáš hovorí, že obyvatelia Jeruzalema kedysi pili z tohto kalicha Božieho hnevu, keď zničil mesto a rozprášil jeho ľud (Iz 51, 17-20), ale teraz ten istý kalich prejde do rúk izraelských trýzniteľov. „Toto hovorí tvoj Pán, Pán a tvoj Boh, ktorý sa zastáva svojho ľudu: “Hľa, vzal som z tvojich rúk kalich chvenia, posledné kvapky z kalicha môjho hnevu; už nebudeš z neho piť. Ale dám ho do ruky tým, čo ťa trápia, čo ti povedali: „Ľahni si, aby sme ťa prekročili.“ (Izaiáš 51,22-23) A svoje telo si položil ako zem a ako ulicu pre tých, čo po nej chodia.“ (Izaiáš 51,22-23)
Jeremiáš tiež predpovedal, že nad Jeruzalemom bude Boží súd nad všetkými národmi, a dokonca aj nad tými, ktorí odmietnu vziať kalich a piť, a napriek tomu tak urobia: Takto hovorí Pán: „Vy sa určite napijete!“ (Jeremiáš 25, 15 – 31)
Na inom mieste hebrejský prorok Zachariáš veľmi priamo varoval pred týmto nadchádzajúcim dňom a konečným súdom národov: „V ten deň sa budem snažiť zničiť všetky národy, ktoré sa postavia proti Jeruzalemu…“ (Zachariáš 12,2.9)
Napokon kniha Zjavenie potvrdzuje, že národy sú predurčené piť z „kalicha jeho rozhorčenia“ a z „prchkosti jeho hnevu“. (Zj 14,10 a 16,19).
Keď v posledných mesiacoch sledujem hanebné pochody antisemitov po celom svete a otrasné rozhodnutia OSN týkajúce sa Izraela, som čoraz viac presvedčený, že národy jedného dňa skutočne privedie do Jeruzalema úplne všadeprítomná vlna nenávisti voči Židom. Hitler denne pil z rovnakého jedovatého elixíru a mnohí robia to isté aj dnes – na vlastnú hanbu. Toto nie je o chybách izraelského vodcu alebo jeho politiky. Ide o čisté zlo, ktoré obviňuje Židov zo všetkých neduhov nášho sveta a Boh chce, aby sa svet nabažil, aby mohol spravodlivo súdiť národy a tiež ospravedlniť tých, ktorých jedinečným spôsobom povolal, aby priniesli svetu spásu.
Medzitým sa, prosím, naďalej modlime za bezpečný návrat zvyšných izraelských rukojemníkov a za to, aby Pán potešil rodiny a priateľov tých, ktorí v uplynulom roku prišli o život pre obnovu Sionu.
Preklad: Katarína Fischer